onsdag 16 januari 2013

framtiden

Idag har jag tänkt mycket på framtiden, vad jag ska göra i höst o.sv. Ett tag tänkte jag att jag kunde stanna kvar ett år till här i USA, eftersom jag trivs här men med tiden har jag kommit fram till att jag vill testa något annat, nu kan jag det här med att vara au pair. Jag tycker verkligen om min familj och speciellt mina värdbarn, de är så underbara! Det kommer vara svårt att lämna dem och jag kommer att sakna dem enormt!

Till sommaren är det två år sedan jag tog studenten och jag har hunnit med en hel del sedan dess. Jag sommarjobbade på ett dagis i Kävlinge, jag var i Norrland, Stockholm och Uppsala och hälsade på vänner, jag jobbade på Montessori och jag drog iväg till Österrike i nästan 4 månader och jag begav mig hit till USA. Jag tycker ändå att jag har fått till det ganska bra :)

 Alla händelser är som olika pusselbitar i mitt liv, utan dem hade jag inte varit den jag är idag, allting har varit otroligt utvecklande. Att lämna den trygga familjen och Sverige har varit ett otroligt stort steg men samtidigt bland det bästa jag gjort. Jag byggt upp ett otroligt stort kontaktnät över hela världen. Jag har fått vänner från China, Colombia, Mexico, Tyskland, Österrike, Schweiz; Tjeckien, Holland, Australien, Brasilien och från olika delar av Sverige :)

I början var jag rädd för att prata engelska men jag blev illa tvungen, hur skulle jag annars kommunicera? Det känns verkligen som att engelskan har blivit bättre men innan jag åker hem ska den definitivt bli mycket bättre. Jag är taggad för Business English i februari, ska bli så spännande!!

Med tanke på hösten har jag sökt runt lite på olika universitet i Sverige och jag har hittat lite intressanta grejer. Jag är nu mest inne på ekonomi och marknadsföring såsom Civilekonom eller Agronom ekonom. Jag har tittat lite på universiteten i Umeå, Uppsala, Linköping, Växjö, Örebro med mera. Det som har intresserat mig lite extra ju nu är Civilekonom med internationell inriktning eller Affärsjuridik. De flesta universiteten erbjuder utlandsstudier vilket jag tycker verkar spännande. Jag har haft i tankarna att jag skulle vilja arbeta internationellt i framtiden, behöver inte vara att jag måste jobba utomlands men med internationella frågor inom ekonomi. Att ha kontakter med olika delar av världen, är en otroligt härlig känsla. Vi får se hur det blir....

1 kommentar:

  1. Kul att höra om dina framtidstankar! Du har verkligen varit med om mycket och jag är imponerad av vad du åstadkommit på denna tiden! Jag hoppas nu också att du hittar en utbildning som du trivs med och där du känner att det är rätt val, precis som jag lyckats med haha^^! Vet att du kommer fixa allt som du ger dej in på! kram/ Ida

    SvaraRadera