onsdag 23 januari 2013

Inauguration, Barack Obama 2013


Var och tittade på när Obama blev president igen i måndags. Jag hade hört att det skulle vara mycket folk, vi steg upp vid 6 am för att ta oss till Washington DC för att få en bra plats och titta på detta.

När jag tittade ut genom fönstret så tyckte jag att det så varmt ut och tänkte ta skinnjackan men jag är otroligt glad att jag tog min vinterjacka eftersom det var flera minusgrader, som jag kan ta fel. 

Vi kom fram till DC vid 8 am efter en mycket långsam metro, vi tog oss till "the mall" och tog en plats framför "US Capitol". Tidigare hade mina kompisar föreslagit att vi skulle träffas vid 9 och sen åka in till DC, men eftersom jag tyckte det var för tok försent så blev det tillslut klockan 7 vi åkte iväg, vilket jag är tacksam för i efterhand. Jag kan fortfarande inte fatta att det kunde få plats så mycket folk på sådan liten yta, helt otroligt. Vi stod ändå hyffsat nära och man jämför med andra som kom mellan 10 och 10.30, de kunde knappt se eller höra. Vi hade ca 15 meter till närmsta TV-skärm där vi kunde följa allting hur bra som helst. Vi var fortfarande inte tillräckligt nära för att se Obama med flera på nära avstånd utan skärmen, men det är sånt får man ta. 

Ni har säkert sett allt de jag berättar om på TV redan men jag kan berätta att det var en otroligt bra stämning på plats, energin från folket när Obama eller Vice presidenten hade sagt något bra, alla viftade med sina flaggor och var glada.


Innan allt folk kom. "US Capitol"
3 fina vänner. Monumentet i bakgrunden
Obamas döttrar
Jag tyckte i helhet att Obama hade ett bra tal, mycket intressant, jag gillar honom som president! Hans familj verkar  också glada och de har så söta barn och alla har så snygga kläder. Efter Obamas tal och Beyonce's sång så var det dags för parad. President Barack Obama med fru, Vice president med fru kom i olika limousiner längs Pennsylvania Avenue. Jag blev lite besviken att de kom i limousin och inte   gående eller något liknade så att man kunde se Obama på nära avstånd, såg bara hans limousin nämligen. Längre ner på gatan hade han dock tydligen gått ur bilen och gått istället men då var det försent för lilla mig att se honom!!! typiskt!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar