torsdag 6 september 2012

Skolan och barnen

Skoldagarna flyter pa for barnen och de verkar verkligen gilla skolan!! Jag stiger upp strax innan kvart over 7 for att forberedda deras lunchboxar och deras frukost! Runt halv 8 gar jag och vacker de sma liven och de ater deras frukost (som berstar av flingor typ varje dag). Senast 8.10 ar det dags att kla pa sig och borsta tanderna. Ar dar sen tid over fram tills 8.45 da bussen kommer sa far de leka av sig!  (Jag lovar er, da ar de verkligen glada)

 Till lunch ater de sandwich med nagon sorts skinka eller honung, nagon frukt eller grönsak, en chokladbar, liten drickyouhurt och nagon form av efterratt eller salta kex. Oftast ater de upp allting, men ibland inte, jag fragar da varfor, da sager de att de inte hade nagon tid for det (de pastar att lunchen ar 10 minuter da den ar uppemot 40 min (bra tidsuppfattning)

I skolan har de olika projekt precis som i svenska skolan, men den stora skillnaden ar att de lar sig lasa och skriva och rakna matte mycket tidigare och snabbare! Jag blev mycket forvanad hur mycket min 7-ariga kille kan! ;) De har laxor nagra dagar i veckan, idag hade killen mattelaxa, Man skulle addera 10 + 8 pa nagot satt med hjälp av olika foremal. Vi anvande oss av amerikanska småmynt och parlor. Antalet 10 skulle vara ett sorts block for sig och 8 skulle vara for sig.

De tva forsta veckorna av skolan har deras aktiviteter efter skolan borjat sa smatt. Killen har fotboll 3-4 ganger i veckan (inklusive match), karate tva ggr i veckan och schack innan skolan en gang i veckan. Tjejen har gymnastik en gang i veckan, balett en gang och fotboll en gang. Ovanpa detta har bada pianotraning, pianolektioner, laxor och extra privatlärare varje lördag. ( Alla har verkligen det har)

Min vardmamma har berattat ar man inte tillrackligt smart och har tillrackligt mycket pengar for att satta barnen i privatskola sa ar det mycket svart att klara sig genom studierna och sedan fa jobb! Det ar harda bud!

Ja barnen har i samhallet ar mycket hart pressade, de ska prestera sa mycket sa mojligt vid redan mycket ung alder, och ovanpå det ska de ga pa aktiviteter som foraldrarna bestämmer! Mina vardbarn hinner nastan aldrig leka av sig, de har inte tid! Ibland blir det for mycket och de grater av sig. Ibland tycker jag faktiskt synd om dem :/


Nu har jag bestamt att jag ska borja med ett battre bloggupplagg sa att ni kan lasa lite nastan varje dag! Jag har nu skrivt en lista har bredvid mig pa kategorier, bloggamnen!

Hoppas ni tycker det ska bli spannade!! Har kommer nagra av mina idéer pa kategorier!

- De stora skillnaderna pa Sverige / Europa och USA

- Lattare att traffa nytt folk, alla ar sa öppna!

- Att skypa med nagon dar hemma kanns som att ha varit hemma en svang! 

- Potomac och Washington DC 

- Intervjuer med mina nya vanner har (OBS de flesta ar tyskar  ;) ) 

- Shopping

- Forsoker lara folket svenska 



TJAO och GOD NATT!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar